Men2r.dk
July 19, 2016
Lederskabet.dk
July 19, 2016

Opgave

Talentspejderne ønskede et redesign af deres website. De ønskede et nyt konkurrencedygtigt design der klart, enkelt og brugervenligt viderebringer Talentspejdernes budskaber til målgruppen. Talentspejdernes logo skulle være omdrejningspunkt for designet. Det nye website skulle også indeholde en shopløsning samt en login del til lokalafdelinger således at de selv kan redigere og til rette deres egne sider.

Min rolle

Denne opgave krævede et samarbejde med en af mine dygtige samarbejdspartnere der har stået for den programmerings hårde del af siden. Min opgave har været projektledelse, design af siden, sparring i forhold til kommunikationen på siden og det visuelle udtryk.

Løsning

Talentspejderne havde en webside i forvejden de ønskede redesignet. Forud for det nye layout lavede jeg en visuelanalyse af deres gamle website samt lavede en analyse af hvad nogle af deres konkurenter gjorde. Jeg kiggede på målgrupperne og på hvorledes der skulle kommunikeres med denne. Deres nye side har taget afsæt i min analyse, der naturligvis er blevet drøftet med Talentspejderne og en ny kommunikations strategi blev lagt. Både visuelt som sprogligt. Talentspejderne brugt mange billeder købt på nettet, der havde et amerikansk udtryk og mange billeder viste unge triste mennesker, hvilket ikke rigtigt passer til en dansk lokal foranket organisation med begge ben på jorden og som giver nyt håb til de unge mennesker.

Konklusionen blev at Talentspejdernes gamle side havde alt for meget info på forsiden - der var i alt 23 indgang til forskellige dele af siden - disse skulle skæres ned. Talentspejderne har 5 målgrupper og motivationen for disse skulle findes således at budskaberne til dem kunne blive enkle og klare. Den visuelle stil var for tør og manglede patos. For at understøtte troværdigheden skal det fremhæves på siden at Talentspejderne får støtte fra Undervisningsministeret. Side strukturen var for uoverskuelig med for mange dybe klik.

Det nye website har derfor fået en mere flad sidestruktur. Et udtryk med mere patos og som både er venligt og optimistisk samt viser rigtige mennesker. Der er kun anvendt fotos taget af Talentspejdernes egen fotograf eller medarbejdere. Siden er lavet i lyse farver og farverne brugt i logoet er anvendt diskret i overskrifter og infobokse. Alle overskrifter og tekster blev tilpasset målgruppen udfra hvilken motivation deres besøg på siden udsprang i.